Haki drogowe

Haki drogowe


Drukowanie

Haki holownicze i uprawnienia do ciągnięcia przyczep ..

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary

Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub Inspekcja Transportu Drogowego. Wtedy okazuje się, że niepozornie wyglądająca przyczepka wraz z naszym osobowym samochodem wymaga wyższych uprawnień lub opłaty drogowej. Mało tego za granicą może się okazać,  że nawet kiedy nie ciągniemy przyczepy możemy zostać ukarani za wystający hak poza obrys pojazdu. Jaką zatem przyczepę można ciągnąć na kategorii B, a jaką na B96 lu B+E?

HAKI DROGOWE
Hak obecnie może się przydać nie tylko do ciągnięcia przyczepy. Można na nim również zamontować dodatkowy bagażnik służący np. do transportu rowerów. Haki są dziś oferowane fabrycznie w nowych pojazdach i są składane.

Obecnie nie sprzedaje się już nowych samochodów osobowych wyposażonych w hak wystający na stałe. Zgodnie z przepisami unijnymi zaczep powinien być zdejmowany. Jeśli nasze auto nie ma haka i chcemy go dokupić, to w ofertach producentów znajdziemy tylko i wyłącznie haki z demontowaną końcówką zwaną „kulą”

Czy zatem muszę demontować hak wyjeżdżając do np. Niemiec?

Nie koniecznie. Konwencja Wiedeńska o Ruchu Drogowym pozwala na poruszanie się po innych państwach samochodem spełniającym warunki techniczne dla kraju rejestracji, więc posiadacze aut z hakami zamontowanymi na stałe teoretycznie nie powinni mieć problemów podczas kontroli drogowej w Niemczech. Niestety, w praktyce bywa różnie, szczególnie w przypadku uczestniczenia w kolizji za granicą kraju.

HOMOLOGACJA E 20 oraz tabliczka znamionowa

Kupując hak zwróćmy uwagę, czy posiada unijną homologację E-20. Hak może mieć też certyfikat PIMOT, czyli Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Każdy hak musi posiadać tabliczkę znamionową na której muszą zawsze widnieć takie dane jak: nazwa wytwórcy, data produkcji i dopuszczalny tonaż.

Ceny najtańszych haków z końcówką montowaną automatycznie zaczynają się od zazwyczaj 600 zł.  Haki renomowanych producentów to często wydatek ponad 1000 zł, a przeznaczone do konkretnych modeli i sprzedawane przez dealerów potrafią kosztować 2000 zł do ponad 4000 zł.

Haki z odłączanymi końcówkami można podzielić na dwie główne grupy:

  • z kulą dokręcaną ręcznie
  • z mechanizmem automatycznym

W przypadku rozwiązań automatycznych sprawa jest bardzo prosta. Kulę wpychamy do siedziska belki (najczęściej pod tylny zderzak), po czym przekręcamy gałkę i zamykamy ją kluczykiem. Haka w ogóle nie widać. Takie rozwiązania oferują jako opcję często sami producenci samochodów. Kulę zwalnia się za pomocą dźwigni ukrytej w bagażniku lub elektrycznie po naciśnięciu przycisku. Tego typu haki kosztują bardzo drogo i w przypadku elektrycznie sterowanych ceny szybują od 4000 zł w górę.

MONTAŻ HAKA = BADANIE TECHNICZNE

Po montażu haka musimy poddać samochód dodatkowemu badaniu technicznemu. Diagnosta skontroluje zarówno hak, jak i sprawność instalacji elektrycznej. Obecnie koszt takiego badania to 35 zł.

Następnie z zaświadczeniem ze stacji diagnostycznej musimy udać się do wydziału komunikacji z dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu. Organ rejestrujący dokonuje w dowodzie pojazdu adnotacji o treści „HAK”

Czy rodzaj zamontowanej wiązki elektrycznej ma znaczenie?
Złączka na 7 , czy 13 pinów?
Czy ma jakikolwiek wpływ na wynik badania technicznego?

Oficjalnie nie ma żadnej dyrektywy mówiącej o konieczności stosowania jednego typu wiązki. Podstawową różnicą pomiędzy wiązką 7 ,a 13 pinową jest ilość obsługiwanych procesów. Wiązki 7 pinowe obsługują podstawowe funkcje jak światło stopu, kierunkowskazy, światła przeciwmgielne oraz światła pozycyjne. Według przepisów tego typu wiązki można stosować dla przyczep o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej) do 750kg. W przypadku przyczep powyżej 750 kg DMC, konieczne jest zastosowanie wiązki 13-pinowej. Posiada ona wszystkie funkcje jak wiązka 7 pinowa oraz dodatkowo światło cofania jak i możliwość przekazywania stałego napięcia do przyczepy. Zastosowanie właściwej wiązki jest niezwykle istotne, nie tylko z punktu badania technicznego, ale również ze względów bezpieczeństwa. Przed zakupem jak i montażem konkretnego haka, warto zasięgnąć opinii w sprawdzonym warsztacie montażowym uwzględniając model pojazdu i to jaki rodzaj przyczep chcemy ciągnąć.

PRZYCZEPY

Przyczepa jest pojazdem bez własnego silnika, przystosowanym do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg muszą obowiązkowo posiadać hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

Gdzie to sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym?

Sprawdź co widnieje na ostatniej stronie dowodu w pozycjach:
O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg.
O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg.
Jeżeli masy Twojej przyczepy jest większa niż wartość wpisu w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.

UPRAWNIENIA

kategorie B+E,B96,B

Kategorie praw jazdy do ciągnięcia przyczep
B, B-96, B+E – jakie są różnice?

Kategoria B

Podstawowe prawo jazdy B wystarczy do kierowania:

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
    z wyjątkiem autobusu i motocykla,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t. Można zatem ciągnąć przyczepę inną niż lekka, ale pod powyższym warunkiem oraz w takim wypadku DMC całego zespołu nie może przekraczać 3,5 tony. Natomiast łączna DMC takiego zespołu pojazdów z przyczepą lekką może wynosić maksymalnie 4,25 t – ponieważ 3,5t (pojazd) + 750kg (przyczepa) = 4,25t (łącznie DMC). Warunkiem koniecznym jest wtedy przyczepa lekka o dmc maksymalnym 750 kg.

Kategoria B-96

Prawo jazdy B z kodem 96 – czyli B-96
Takie uprawnienie pozwala na kategorii B kierować pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t z przyczepą inna niż lekka, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3500 kg, ale nie przekracza 4250 kg.
Żeby uzyskać kod 96 należy zdać sam egzamin praktyczny dla kategorii B+E, ale w takim wypadku nie wymaga się odbycia kursu w szkole jazdy. Po prostu „z ulicy” zapisujesz się na egzamin i jeśli go zdasz możesz ciągnąć cięższe przyczepy niż ta lekka, ale zachowując sumaryczną masę zestawu poniżej 4250 kg.

Kategoria B+E

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t i ciągnięcia przyczepy o takim samym DMC, czyli również nie przekraczającym 3,5t. Pamiętać należy jednak, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. W praktyce oznacza to, że mając kategorię B+E właściwie można kierować zespołem pojazdów o łącznej rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 ton. 

OPŁATY DROGOWE (viaTOLL)

Co to jest i jak działa?

Elektroniczny system poboru opłat  viaTOLL jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. System ten składa się z kilku podstawowych elementów takich jak bramy skanujące nad drogami oraz urządzenia nadawcze na szybach pojazdów (Go-BOX) zwane via-box-ami.

opłaty-drogowe

Dotyczy samochodów osobowych z przyczepami o łącznej DMC powyżej 3,5 tony

Nad drogami płatnymi znajdą się bramownice, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację między przekaźnikami a viaBOX-em zamontowanym w pojeździe. Za każdym razem, gdy pojazd wyposażony w viaBOX przejeżdża pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za przejazd konkretnym odcinkiem drogi płatnej. Kierowca zostaje o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem dźwiękowym które wyemituje pudełko via-box. Proces naliczenia opłaty przebiega w pełni automatycznie bez potrzeby redukowania prędkości pojazdu.

System viaTOLL działa także na większości odcinków autostrad płatnych, a pojazdy wyposażone w urządzenia viaBOX mogą korzystać z wyznaczonych pasów elektronicznego poboru opłat. Gdy pojazd taki zbliża się do bramki w miejscu poboru opłat to bramka otwiera się automatycznie. Urządzenia można kupić po rejestracji na stronie viaTool, a konto można doładowywać za pomocą aplikacji w smartfonie.

 

Podsumowując, pamiętamy o spełnieniu następujących warunków

  • Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.
  • Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.
  • Hak musi posiadać homologację i musisz mieć adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
  • Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)
  • DMC przyczepy decyduje o wymaganej kategorii prawa jazdy B
  • Kierując zestawem o łącznym DMC powyżej 3,5 tony – podlegasz opłacie drogowej!