Jazdy przed EGZAMINEM w MORD

pakiet-jazd-przed-egzaminem

Przygotowanie do egzaminu w krakowskim MORD

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B : Co musisz wiedzieć?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy często wiąże się z dużym stresem, co może prowadzić do zapomnienia o kluczowych czynnościach potrzebnych do zdania. Dlatego warto dobrze przygotować się do jazdy. Ten artykuł pomoże Ci przypomnieć sobie kolejność działań, które musisz wykonać po wejściu do samochodu.

Etapy egzaminu na prawo jazdy

Egzamin praktyczny składa się z pięciu głównych etapów:

  1. Sprawdzenie tożsamości: Na początku egzaminator zweryfikuje Twoją tożsamość. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą dowód osobisty lub inny ważny dokument, taki jak paszport czy karta pobytu.
  2. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu: W tym etapie będziesz musiał wykonać dwa polecenia, które zostaną wylosowane z dwóch grup zadań.
    • Grupa 1: Sprawdzenie podstawowych elementów:
      • działanie sygnału dźwiękowego,
      • poziom oleju w silniku,
      • poziom płynu hamulcowego,
      • poziom płynu chłodzącego,
      • obecność płynu w spryskiwaczach.
    • Grupa 2: Sprawdzenie działania świateł:
      • kierunkowskazów,
      • świateł mijania,
      • świateł cofania,
      • tylnych świateł przeciwmgłowych,
      • świateł awaryjnych,
      • świateł drogowych,
      • świateł hamowania,
      • świateł pozycyjnych.

Przygotowanie do jazdy – klucz do sukcesu na egzaminie praktycznym

Kiedy poprawnie wykonasz dwie pierwsze czynności, czas przejść do kolejnego etapu, czyli wejścia do pojazdu razem z egzaminatorem. Na tym etapie ocenia się, jak dopasowujesz wyposażenie pojazdu do własnych potrzeb, co jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy. Oto czynności, które musisz wykonać:

1. Ustawienie fotela:

Instrukcja ustawienia fotela w samochodzie

Wejście do pojazdu:

      • Otwórz drzwi i usiądź na fotelu, upewniając się, że masz wygodny dostęp do pedałów.

Ustawienie odległości od pedałów:

      • Znajdź dźwignię lub przycisk do regulacji przesuwania fotela (zwykle znajduje się z boku lub z przodu fotela).
      • Przesuń fotel do przodu lub do tyłu, aż będziesz mógł swobodnie wcisnąć wszystkie pedały (sprzęgło, hamulec, gaz) do końca, z delikatnie ugiętą nogą.

Ustawienie wysokości fotela:

      • Użyj dźwigni lub przycisku do regulacji wysokości fotela (jeśli jest dostępny).
      • Ustaw fotel na taką wysokość, abyś miał dobrą widoczność drogi i mógł widzieć wszystkie wskaźniki na desce rozdzielczej.

Ustawienie kąta oparcia:

      • Znajdź dźwignię do regulacji kąta oparcia (zwykle z boku fotela).
      • Ustaw oparcie w taki sposób, aby plecy były dobrze podparte, a jednocześnie abyś mógł swobodnie sięgać do kierownicy. Kąt oparcia powinien być lekko prosty, aby zapewnić komfort podczas jazdy.

Ustawienie zagłówka:

      • Upewnij się, że środek zagłówka znajduje się na wysokości potylicy.
      • Zagłówek powinien być ustawiony blisko głowy, aby skutecznie chronić ją w razie wypadku.

Sprawdzenie pozycji siedzącej:

        • Usiądź wygodnie i sprawdź, czy masz wystarczająco dużo miejsca na nogi oraz czy możesz swobodnie sięgać do kierownicy.
        • Upewnij się, że Twoje ramiona są lekko ugięte, a dłonie mogą swobodnie trzymać kierownicę.

Ostateczne dostosowanie:

      • Po dokonaniu wszystkich regulacji, sprawdź jeszcze raz, czy masz dobrą widoczność na drogę oraz czy wszystkie pedały są łatwo dostępne.
      • Upewnij się, że czujesz się komfortowo i stabilnie w fotelu.

2. Regulacja lusterek bocznych:

        • Lusterka boczne powinny pokazywać zarówno bok pojazdu, jak i jego otoczenie, z linią horyzontu w połowie drugiej części widoku.

3. Ustawienie lusterka tylnego:

    • Tylne lusterko powinno umożliwiać widok przez całą tylną szybę, pozwalając na obserwację drogi za pojazdem.

4. Sprawdzenie zamknięcia drzwi:

    • Upewnij się, że drzwi są zamknięte, patrząc na odpowiednią kontrolkę na desce rozdzielczej.

5. Zapięcie pasów bezpieczeństwa:

    • Po wykonaniu powyższych czynności, zapięcie pasów jest niezbędne przed rozpoczęciem jazdy.

Przed ruszeniem należy rozejrzeć się w prawo, lewo i w tył, a także spojrzeć w lusterka – takie przygotowanie do jazdy pozwoli pozytywnie zaliczyć pierwszą część egzaminu i przystąpić do realizacji kolejnych zadań.
Cofając pamiętaj o odwróceniu głowy i kilkukrotnym spojrzeniu przez tylna szybę – gdyż egzaminator będzie wypatrywał Twojego spojrzenia. 

cofanie-na-egzaminie

Cofając pamiętaj o spoglądaniu przez tylną szybę pojazdu. Egzaminator zwraca na to uwagę.

Najczęściej zadawane pytania i wątpliwości zdających egzamin w MORD: 

  • Co robić po wejściu do samochodu na egzaminie?
    • Najpierw ustaw fotel i zagłówek, a potem lusterka boczne i tylne. Sprawdź, czy drzwi są zamknięte, i zapnij pasy. Te kroki są kluczowe dla bezpieczeństwa. Podchodząc do auta – obejdź je dookoła i sprawdź czy zamknięte są wszystkie drzwi.
  • Czy jak zdaje na samochodzie szkoły i już wcześniej ustawiłem lusterka, to czy muszę ponownie?
    • Uważaj, bo egzaminatorzy często specjalnie kiedy widzą, że zdajesz na samochodzie szkoły jazdy to rozregulowują
      lusterka i fotel żeby zmusić Ciebie do zorientowania się i ponownego ustawienia. Zdarza się to jednak rzadko.
      Są też tacy egzaminatorzy co specjalnie nie domkną swoich drzwi i liczą, że ruszysz pojazdem pomimo świecących
      kontrolek o niedomkniętych drzwiach.
  • Czy można nie zdać egzaminu z powodu błędów w przygotowaniu do jazdy?
    • Tak, nieprawidłowe przygotowanie może prowadzić do negatywnego wyniku egzaminu. Dwa błędy w tej części skutkują niezdanym egzaminem, więc warto się dobrze przygotować i nie bać się zwrócić uwagę egzaminatorowi żeby np. domknął drzwi.
      pasy-egzamin-kontrolki
  • Czy egzaminator może zaciągnąć ręczny kiedy tego nie widzę?
    To zdarza się! Szczególnie przy pierwszym zadaniu – „jazda po łuku” Dlatego zanim ruszysz – sprawdź wszystko i w szczególności czy hamulec ręczny nie jest zaciągnięty (zobaczysz też kontrolką na desce)

Ile czasu trwa egzamin praktyczny kategorii B?

Egzamin praktyczny trwa co najmniej 40 minut, a jego przebieg zależy od specyfiki terenu, na którym się odbywa. Egzaminator może ale nie musi w wyjątkowych sytuacjach pod warunkiem że zdający jest wyjątkowo zdolny i zaliczył wszystkie zadania egzaminacyjne skrócić czas egzaminu do 25 minut, co jest w przypadku dużych miast jak Kraków niemożliwe z uwagi na duży ruch i zatory drogowe. Nie ma ustalonej górnej granicy trwania egzaminu, teoretycznie egzamin może trwać nawet kilka godzin, czyli egzaminator jak będzie złośliwy to może jeździć po mieście ze zdającym dopóki go nie obleje. 

W jakich godzinach najlepiej zdawać egzamin w Krakowie?

To trochę jak prognozowanie pogody, ale zazwyczaj najlepszymi porami są okresy najmniejszego ruchu. Poza szczytem komunikacyjnym szybciej przejedziesz i napotkasz mniej utrudnień, stąd zalecamy zdawać w godzinach między 10:00 – 14:00 w tygodniu lub między 6:00 – 9:00 w wakacje i weekendy. Potem może być tylko gorzej.

Nauka pod egzamin, czy po prostu nauka jazdy po trasach?

Każda szkoła i każdy instruktor stara się w trakcie nauki pokonywać skrzyżowania oraz ulice po których najprawdopodobniej przyjdzie zdawać egzamin jego kursantowi. To nic złego, a wręcz przeciwnie. Egzaminatorzy nie wybierają łatwych tras przejazdu, to najczęściej na tyle skomplikowane przejazdy, że w dużych miastach pogubiłby się nie jeden stary kierowca. Obecnie kurs nauki jazdy to minimum 30 godzin szkolenia, ale to oczywiście dużo za mało w przypadku wielkich aglomeracji miejskich. Jeżeli kursant prócz jazd po trasach chciałby jeszcze nauczyć się np. jazdy po zmierzchu, czy po drogach szybkich to na zwykłym kursie zwyczajnie braknie czasu. Wtedy zaleca się dokupienie pakietów jazd doszkalających, ale oczywiście nie jest to już obowiązkowe.

Egzaminy praktyczne w ruchu drogowym odbywają się zawsze na terenach przylegających do siedziby ośrodka egzaminowania. Najczęściej egzaminatorzy jeżdżą w promieniu do 5 km od placu egzaminacyjnego.

Eko-jazda, czyli jazda energooszczędna,
kluczowe zasady i kryteria ocena na egzaminie

  1. Zmiana biegów: Podczas przyspieszania zmieniamy biegi szybko i sprawnie, korzystając z odpowiedniego zakresu obrotów. W zakresie prawa jazdy kategorii  B  osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie przedział od 1800 do 2600 obrotów na minutę,
  2.  Biegi 1, 2, 3 i 4 należy stosować do prędkości 50 km/h. Jest to optymalne wykorzystanie współczesnych silników samochodowych.
    W praktyce bieg 4 musi być użyty przed osiągnięciem prędkości 50 km/h o ile jest możliwa jazda z taką prędkością.
  3. Dynamiczne przyspieszanie: Powinniśmy używać około ¾ położenia pedału gazu, aby dynamicznie rozpędzać pojazd.
  4. Hamowanie silnikiem polega na wytracaniu prędkości poprzez zdjęciu nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego (nie wciskaniu sprzęgła). Gdy obroty spadną do ok. 1500 obr/min, wciskamy sprzęgło, redukujemy bieg, puszczamy sprzęgło i kontynuujemy hamowanie silnikiem na niższym biegu. Hamowanie silnikiem to dobry nawyk, który można stosować w codziennej jeździe samochodem. W przypadku jazda w górach lub jazda w dół z dużych wzniesień należy zawsze hamować silnikiem.
  5. Naturalne zwalnianie: Zdjęcie nogi z gazu powinno być automatycznym odruchem przy rozpoczęciu hamowania.

Ocena eko-jazdy na egzaminie:

Egzaminator zwraca uwagę na to, czy kursant:

  • Płynnie operuje gazem i sprzęgłem.
  • Potrafi przewidywać sytuacje na drodze i oceniać je.
  • Zmienia biegi w odpowiednim zakresie obrotów silnika.
  • Jeździ płynnie i komfortowo (bez strachu)
  • Umie hamować silnikiem i zmienia biegi w odpowiednim momencie, unikając wysokich obrotów.
N-bieg-neutralny

Jeśli będziesz zdawać egzamin pojazdem ze skrzynią AUTOMATYCZNĄ to nie dotyczy Cię większość wymogów opisana powyżej – ponieważ nie musisz zmieniać biegów! Na takim aucie możesz zdawać ucząc się w Auto Akademii.

Jazdy doszkalające po trasach egzaminacyjnych w Krakowie

Jeśli potrzebujesz rzetelnego doszkolenia przed egzaminem ze zwróceniem uwagi na potencjalne pułapki drogowe, trudne przejazdy przez skrzyżowania oraz powtórkę parkowania zgodnego z zadaniami podczas testu egzaminacyjnego to zapraszamy do naszej oferty pakietów


– JAZDY DOSZKALAJĄCE DLA OSÓB PRZED EGZAMINEM PAŃSTWOWYM
– JAZDY EKSPRESOWE TUŻ PRZED EGZAMINEM
– PODSTAWIENIE SAMOCHODU SZKOŁY NA TWÓJ EGZAMIN

 

Gdzie najlepiej zdawać egzamin na prawo jazdy w Krakowie?
– kliknij tu ..  Nowa Huta, czy Balicka?