Motocykliści powracają

Motocykliści powracają


Drukowanie

Motocykliści powracają na drogi..

WIOSNA to najbardziej niebezpieczna pora roku dla motocyklistów

Po mroźnej zimie na drogi wracają wygłodniali motocykliści spragnieni przejażdżek na jednośladach.

Marzec i kwiecień to najbardziej niebezpieczny okres, w którym „wygłodniali” bikerzy wsiadają na motocykle i chcą jedną przejażdżką odrobić tych kilka miesięcy zimy. Umiejętności niestety są o wiele gorsze niż jesienią po całym sezonie. Podobnie percepcja, nawyki i postrzeganie otoczenia nie jest takie sprawne jak pod koniec października. Do tego dochodzą często niewidoczne zabrudzenia nawierzchni po zimie, zalegający piach i resztki soli, nowe dziury w jezdniach, które znaliśmy na pamięć jeszcze w listopadzie, a tu nagle… może się okazać, że za zakrętem jest zapadnięta studzienka lub piach na środku jezdni!

moto-wiosna

Kierowcy aut zapomnieli i odzwyczaili się od wąskich pojazdów, które w lusterku trudno dostrzec. Niestety początek sezonu to dla motocyklistów najniebezpieczniejszy okres z uwagi na konieczność oswojenia się innych użytkowników drogi z jednośladami po długiej nieobecności.

Między wyobraźnią, a ułańską fantazją jest kolosalna różnica..

Niestety nierzadko motocykle więcej wspólnego mają z końmi niż samochodami : )
Niestety dla wielu motocyklistów to co mają pod tyłkiem lub między nogami jest ważniejsze od istnienia. Pragnienie wrażeń, chwilowego szpanu przed kierowcą puszki, który i tak nie doceni umiejętności bikera jest w wielu przypadkach zgubne. W okresie wiosennym nierzadko z rana i wieczorem temperatury oscylujące wokół 5-7° Celsjusza to sygnał dla kierowców żeby używać jeszcze opon zimowych, ale przecież na kołach motocykla takich nie zobaczymy! Sztywna letnia opona motocykla potrafi być niczym łyżwa przy dużej prędkości, więc nie należy przesadzać z prędkością.

MOTOCYKLEM MIĘDZY SAMOCHODAMI

Przejeżdżanie między autami ze stosunkowo dużą prędkością w okresie wiosennym to nie tylko ryzyko najechania na świeżą po zimie dziurę, której jeszcze w październiku nie było, ale też ryzyko zderzenia z nerwowo zmieniającym pas ruchu kierowcą, który odzwyczaił się patrzeć w lusterka mając na względzie jednoślady. Wystarczy, że kierowca wykona fałszywy ruch, a nie rozjeżdżony po zimowej przerwie biker za mocno ściśnie klamkę hamulca i niestety najczęściej wywraca sprzęt, niszczy drogi motocykl, kombinezon, kask .. a kierowca zdziwiony tym co zobaczył odjeżdża mrucząc pod nosem … „co za idiota, kolejny dawca” nie zdając sobie sprawy, że sam się do tego przyczynił.

patrz w lusterka

Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują na drodze motocykliści, a tymczasem bardzo często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli. Jednak motocykliści powinni o tym wiedzieć i przewidywać, że to właśnie kierowcy samochodów mogą ich zaskoczyć. Tego uczy się w dobrych szkołach motocyklowych.

Należy pamiętać, że w razie zderzenia z motocyklistą, to on jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca samochodu. Wyjątkowo dużo wypadków zdarza się między godziną 11.00 a 17.00 w okresie wczesnej wiosny, gdyż właśnie wtedy wyjeżdża najwięcej motocykli z garażów.

powrót motocykli

Kilka wiosennych porad ..

Kierowco pamiętaj! 5 zasad wobec motocyklistów

1. Zachowuj zawsze bezpieczny odstęp od motocykla, nie bądź dla nich złośliwy.
2. Bądź czujny podczas skrętu w lewo, gdyż trudno jest ocenić szybkość zbliżającego się motocykla.
3. Zawsze patrz w lusterka wsteczne, zanim zmienisz pas lu wykonasz skręt.
4. Pamiętaj o tzw. „martwych polach” i grubych słupkach, które zasłaniają motocykle.
5. Światła motocykla często są źle wyregulowane, stąd trudno ocenić ich odległość i prędkość zbliżania się.

Motocyklisto pamiętaj! 10 zasad jazdy motocyklem po zimie

1. Po kilku miesiącach niekorzystania z motocykla trzeba się na nowo zaadoptować do jazdy.
2. W marcu i kwietniu nawierzchnia dróg jest jeszcze śliska. Są nowe dziury i pełno piachu.
3. Nie rozpędzaj się tak jak w środku sezonu, gdyż kierowcy Cię nie widzą tak samo jak ty Ich.
4. Błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochody widzą motocykl.
5. Środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy.
Są tam plamy oleju, benzyny, płynów glikolowych, i wszystkiego co kapie z puszek.
6. Strój motocyklisty to Twoja zbroja i jedyna ochrona. Zawsze go miej na Sobie!
7. Bezwzględnie dokonaj dokładnego przeglądu stanu technicznego przed wyjazdem!
8. Opony – zawsze sprawdź ciśnienie po zimie! Z garażu jedź na najbliższą stację i dopompuj!
Brak ciśnienie = brak kontroli w zakręcie = wypadek!
9. Wcześnie rano i popołudniu w miejscach zacienionych będzie już ślisko w okresie wiosny.
10. Służby drogowe sprzątają drogi do końca maja, więc nie licz na to w marcu, czy w kwietniu.

 

oprac. Zespół Instruktorów
Małopolskiej Szkoły Motocyklowej
oraz Auto Akademii w Krakowie