Przyszłość kodeksu drogowego

Przyszłość kodeksu drogowego


Drukowanie

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiadania przy Sobie dokumentów, ale za to będą rygorystyczne badania techniczne pojazdów. Wiele zmian i nowych pojęć oraz definicji zobaczymy w kodeksie drogowym. Jak się zaczęło i czego możemy się spodziewać przedstawiamy w naszym artykule.

zmiany-kodeksu-drogowego-2018

Najważniejsze zmiany jakie czekają kierowców od 2018 – 2019 -2020 do 2022 roku

Jazda na SUWAK (zamek błyskawiczny)

Ministerstwo ma w planach wprowadzenie nowego znaku drogowego. W miejscach zwężeń może zostać nakazywana jazda na zasadzie zamka błyskawicznego polegająca na tym, że kierowcy muszą dojeżdżać dwoma pasami równolegle do miejsca zwężenia, a następnie kierujący będą wjeżdżać pojedynczo między Siebie. Zasada wjeżdżania na jeden pas z dwóch, czyli jeden na jeden obecnie jest jedynie sugerowana w niektórych miejscach objętych remontami. Zgodnie z zapowiedziami nowe przepisy mają zacząć obowiązywać najwcześniej w czwartym kwartale 2019 roku.

zamek-blyskawiczny

Rutynowe kontrole trzeźwości

W końcu usankcjonowane zostać mają podstawy prawne dla rutynowych kontroli trzeźwości. Znowelizowany kodeks drogowy doprecyzować ma bowiem uprawnienia funkcjonariuszy, którzy będą zawsze mogli zbadać kierowców i już nie tylko policjanci, ale także Inspekcja Transportu Drogowego, Straż Graniczna czy Żandarmeria Wojskowa. Kierowca nie będzie mógł opierać się badaniu tylko dlatego, że policjant ma taką zachciankę. Kontrole wyrywkowe są bardzo dobrym pomysłem i krokiem do zmian nawyków kierujących szczególnie na obszarach wiejskich.

kontrole-narkotyki

Wszyscy funkcjonariusze uprawnionych instytucji będą mogli również przeprowadzić badania na obecność środków odurzających w organizmie kierowcy. Dziś to jeszcze nie jest częsty widok, a kierowców zażywających chociażby lekarstwa psychotropowe jest coraz więcej. To bezsprzecznie poprawi nasze bezpieczeństwo i tu w szczególności w dużych miastach, gdzie funkcjonuje wiele klubów i dyskotek, a kierujący coraz częściej zamiast alkoholu sięgają po niewykrywalne alkotestem narkotyki.

Urządzenia Transportu Osobistego – co to?

Hulajnoga, segway, hoverboard-y, czy wrotki i łyżwo-rolki będą teraz oficjalnie urządzeniami transportu osobistego. Taka właśnie definicja ma zostać dodana do pojęć kodeksu drogowego. Ma być to każdy sprzęt sprzęt, który może być napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m.

rolkarze-po-jezdni

Zgodnie z projektem wszystkie osoby poruszające się na rolkach, hulajnogach, deskorolkach, segway-ach będą mogły korzystać ze ścieżki rowerowej. Co ciekawe korzystający z tych urządzeń transportu osobistego, będą nadal mogli poruszać się po chodnikach pod warunkiem, że chodniki będą co najmniej 2,5 metrowej szerokości, a prędkość tych urządzeń ograniczy się do prędkości pieszego (około 4-8 km.h)

urzadzenia-transportu-osobistego

Rowerzyści są rozczarowani tymi zmianami. Będą zmuszeni do dzielenia się miejsce na wąskich ścieżkach rowerowych z nowymi uczestnikami ruchu. Jednak są kraje jak chociażby Holandia, gdzie po drogach rowerowych jeżdżą skutery. Zatem to chyba kwestia przyzwyczajenia. Niniejsze przepisy wejdą w życie w maju 2018 roku.

50 w dzieńw nocy

Wreszcie będzie normalnie. Polska jest jedynym obecnie krajem Europy, gdzie obowiązują dwa limity prędkości. Obecnie w terenie zabudowanym w godzinach nocnych od 23:00 do 5:00 można poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 60 km/h, a w dzień 50 km/h.

50-km-24-na-dobe

To się ma zmienić i będzie jednakowo bez względu na porę.  Jak prognozuje resort, nowy przepis ma zacząć obowiązywać już w 2019

Auto-Akademia.pl
w Krakowie