Nauka jazdy i egzamin w zimie?

Nauka jazdy i egzamin w zimie?


Drukowanie

Zimowe kursy to prawdziwa szkoła przetrwania,
ale owocem są wszechstronni kierowcy na 4 pory roku

W większości wszystkim wydaje się, że zima to zły okres na naukę i egzamin. Jest jednak zupełnie inaczej. Zimą nie tylko szybciej zrobisz kurs prawa jazdy, ale też łatwiej zdasz egzamin i nie będziesz czekać w długich kolejkach. Oczywiście są też wady takiego rozwiązania.. w zimie jest zimno! Nie każdy lubi uczęszczać na kurs w grubej kurtce, stać na przystankach i czekać na jazdy gdzieś na zewnątrz kiedy temperatura nie sprzyja :/

prawo-jazdy-ferie-krakow

Zalegający śnieg na krawędziach szyby czołowej to zimą standard, ucząc się w lecie nigdy tego nie doświadczysz.

Zimowi absolwenci lepiej zdają egzaminy

Według statystyk ośrodków egzaminowania oraz wedle opinii samych egzaminatorów wskaźnik zdawalności zdecydowanie rośnie zimą. Dlaczego tak się dzieje?  Zapewne właśnie z tego powodu, że każdy kto przeszedł szkolenie w trudnych warunkach jest kierowcą bardziej wszechstronnym i posiada większe umiejętności od tych którzy kurs prawa jazdy robili w lecie. Walorów szkolenia kierowców zimą jest oczywiście znacznie więcej..

Wakacyjna pułapka

Typowy sezon na szkolenia kierowców to okres wakacyjny. Większość myśli że jak zapisze się w wakacje to szybko zrobi kurs i zda egzamin. Niestety niejednokrotnie są w błędzie. Kurs prawa jazdy średnio trwa około 2 -3 miesięcy i często się zdarza, że osoby te kończą szkolenie wczesną jesienią, a potem mają problem ze zdaniem egzaminu w deszczu i na śliskich liściach.

Nie taki diabeł straszny, czyli zaczynamy w zimie

W okresie od listopada do marca ruch w szkołach jazdy jest zdecydowanie mniejszy, a kursy można zrobić naprawdę szybko. Łatwiej umówić się z instruktorem, krócej czeka się na egzaminy państwowe, a zdobyte doświadczenie w jeździe po zmroku i w trudnych warunkach drogowych z pewnością zaprocentuje w przyszłości.

Pochmurno i mokro, ale…

Osoby które decydują się na kurs w zimie nie mają potem problemów z jazdą w trudnych warunkach, wiedzą dokładnie, co robić, gdy mają do czynienia  z mgłą, opadami, niską temperaturą, gorszą widocznością.  Wiedzą, jak jeździć w ciemności, jak korzystać ze świateł, wycieraczek, czy ogrzewania. Kursanci zimowi wiedzą czego nie robić żeby samochód się nie ślizgał po drodze oraz jak należy pokonać podjazd, ostry zakręt, czy po prostu zwyczajny krawężnik (w zimie oblodzony)

widocznosc-w-lusterku-na-deszczu

Łatwiejszy egzamin, ale trudniejsza nauka

Złe warunki drogowe jak mokra nawierzchnia, zalegający śnieg i przez to ograniczona powierzchnia jezdni nie sprzyjają osiąganiu większych prędkości, a parkowanie w hałdzie śniegu jest mało możliwe. To z kolei przekłada się na mniejsze prędkości innych uczestników ruchu oraz ograniczenie przez egzaminatorów ilości tras egzaminacyjnych do tych najlepiej odśnieżonych i po prostu bezpiecznych. Nikt nie będzie chciał ryzykować. Kursant ma przez to więcej czasu do namysłu i zazwyczaj więcej miejsca do manewrowania przecierając utarte już, czy raczej „wyjeżdżone ścieżki”

Okulary przeciwsłoneczne w zimie..

Wydawałoby się, że najbardziej będą potrzebne okulary przeciwsłoneczne w lecie.. jednak słońce razi kierowców nie tylko latem, ale przede wszystkim zimą i wczesną wiosną. W tych właśnie porach roku najczęściej droga jest mokra i odbija promienie światła które są rozpraszane w różnych kierunkach. Zimą niskie słońce powoduje oślepianie kierowców i pogorszenie widzenia peryferyjnego, co może być przyczyną niezauważenia wielu przeszkód znajdujących się w obrębie pasa drogowego.
O rodzajach profesjonalnych okularów dla kierowców przeczytasz tu..– kliknij tu 

niskie-słońce-zima

Warunki i zagrożenia niespotykane latem

Zimowy krajobraz polskich dróg nie należy do najbardziej zachęcających. Szarówka, błoto pośniegowe, ciągle padający deszcz ze śniegiem, wysychająca sól drogowa na szybach pojazdu i efekt oślepienia po zmierzchu powodują nie tylko ryzyko kolizji, ale zmuszają kierującego do zwrócenia jeszcze większej uwagi i koncentracji.
Przejeżdżając na przykład w okolicach przejść i przystanków musisz zwracać uwagę na kałuże i zauważać innych uczestników zawczasu.

nauka-jazdy-w-zimie

Pole widzenia kierowcy ogranicza się do powierzchni jaką oczyszczają wycieraczki. Górna część szyby zazwyczaj nie jest przezierna.

Jazda zimowa to także niezliczone problemy z płynnym ruszaniem, niewyhamowywaniem,  czy wyjazdem z koleiny. Trudno tu oczekiwać od początkującego posiadacza prawa jazdy, że będzie automatycznie wiedział, w jaki sposób powinien się zachować w takich sytuacjach i jak opanować samochód.

Pokonujemy trudności zimowe i szkolimy kierowców wszechstronnie

Na kursach zimowych w Auto Akademii opanujesz płynne ruszanie na śliskim, zrozumiesz też, że myśleć należy jeszcze przed zakrętem oraz zawsze przygotować się do wykonania pewnych stałych działań wynikających z praw fizyki. Przyczepność zimą jest mniejsza i przygotowanie się do ewentualnych uślizgów kół jezdnych to naturalny styl jazdy jaki winien prezentować kierowca. Musi on cały czas obserwować drogę i dostosowywać prędkości w zależności od tego co widzi oraz „czuje pod kołami”
Tego nauczyć się możesz właśnie w okresie jesienno-zimowym. Warto wybrać też kurs w dobrej szkole, gdzie jest możliwość poćwiczenia jazdy w trasie po różnych drogach i różnymi samochodami.

Zima idealna na powtórkę i rozruch umiejętności

Kurs jazdy zimą, czy też tylko pakiet jazd doszkalających to świetna alternatywa dla osób myślących o powrocie za kierownicę po długiej przerwie. Osoby które wiele lat nie prowadziły samochodu, aby wykupiły właśnie w okresie zimowym pakiet jazd z instruktorem z pewnością opanują lepiej jazdę i przełamią wszelkie lęki. Przydatne może być też wykupienie pakietu dodatkowych jazd po zmroku oraz na trasie. Jazda w nocy to kolejne utrudnienia związane z widocznością w lusterkach i efektem olśnienia. Z nami przygotujesz się na najtrudniejsze.

hamowanie-na-deszczu

Na naszych szkoleniach dowiesz się i zobaczysz jak zbudowane są opony zimowe, ja dramatycznie maleje współczynnik tarcia na lodzie oraz dlaczego tak ważne jest zaopatrzenie pojazdu w dobrej jakości ogumienie zimowe. Przygotowania do zimy to nie tylko przystosowanie pojazdu, ale również trening kierowcy pomagający wyrobić odpowiednie nawyki oraz odruchy.

opady-śniegu-nauka-jazdy

Spokojnie, czyli nie gwałtownie

Kiedy zmniejsza się przyczepność kierujący powinien również zmniejszyć gwałtowność swoich poczynań za kierownicą. Najczęstszymi przyczynami poślizgów są właśnie zbyt gwałtowne reakcji kierującego na kierownicę, gwałtowne przyspieszanie oraz hamowanie. Nadmierna i niedostosowana prędkość to w większości w połączeniu z poprzednimi reakcjami pewny wypadek .. w najlepszym wypadku tylko wypadnięcie poza drogę. Dobry kierowca to taki który nieustannie potrafi dostrzegać zmiany przyczepności, trafnie oceniać stan jezdni i odpowiednio płynnie prowadzić samochód po drodze bez gwałtownych ruchów, szarpnięć oraz z optymalną prędkością.

Jaki samochód najlepszy na zimę?

Ten z napędem na przód, na tył, czy może na wszystkie koła?
Powszechnie panuje opinia, że tym pierwszym lepiej poradzimy sobie w warunkach zimowych, a samochód z tylnym napędem jest niebezpieczny.. Za to ten z napędem na 4 koła tzw. 4×4 będzie najlepszym rozwiązaniem. To oczywiście stereotypy, które powstawały latami na bazie obserwowanych zjawisk i wypadków drogowych. Faktem jest że 4×4 najlepiej rusza z miejsca, ale tak samo trudno go zatrzymać jak dwa pozostałe. Dziś w większości nowoczesnych samochodów montowane są napędy na przednią oś, ale dyktują to ekonomiczne przyczyny.

Tak naprawdę z punktu widzenia czysto technicznego samochód działa jak waga. Kiedy przyspieszasz to niezależnie od napędu podnosi się przód, kiedy hamujesz unosi się tył. Może zatem nie napęd, a np. rozmieszczenie ładunku i pasażerów będzie tu ważniejsze zimą? Zdecydowanie najważniejsza jest świadomość tego wszystkiego i prawidłowe, płynne prowadzenie pojazdu. Bardzo ważną kwestią jest także właściwy dobór ogumienia i dbanie o jego stan. Jak rozpoznać zimówki, letnie i całosezonowe opony, a jakie są jeszcze ich rodzaje? Tego dowiesz się na naszych kursach, ale już możesz poczytać klikając tu ….  OPONY LETNIE, a ZIMOWE – różnice oraz OZNACZENIA OPON – kliknij tu .. 

Elektronika pomaga i kontroluje

Obecne technologie stabilizujące tor jazdy jak ESP, czy pomagające ruszać jak ASR, a nawet rozkładające napęd jak technologia X-Drive w pojazdach BMW pozwalają powoli zapominać o powyższych stereotypach dotyczących zależności napędu i podatności na uślizgi. Pamiętać należy, że nawet najnowocześniejszy samochód z napędem 4×4 będzie miał te same problemy z zatrzymaniem na śliskim, co zwykły najtańszy pojazd napędzany na jedną oś.

nauka-jazdy-zimą
Umiejętności i wiedza kierowcy są nie do przecenienia

Dlatego warto zacząć od dobrego kursu w renomowanej szkole jazdy, a potem doskonalić się jeszcze w ośrodkach posiadających płyty poślizgowe. Kurs na płycie poślizgowej powinien przejść każdy kierowca przynajmniej raz w życiu dla uświadomienia sobie, że ważący średnio ponad 1 tonę pojazd jest nie do opanowania przy prędkości ponad 100 km/h w jakiejkolwiek sytuacji drogowej jeśli ulegnie poślizgowi. Crash testy natomiast producenci realizują do prędkości 65 km/h, bo przy większej nie byłoby co zbierać..

To ważna wiedza, a na naszych kursach poznasz instruktorów którzy nauczą Cię wielu ważnych czynności i trików pozwalających bezpiecznie prowadzić samochód w każdych warunkach. Najlepsze jednak warunki to te najgorsze, a one występują tylko zimą.

Zapraszamy wszystkich ambitnych i chcących się nauczyć więcej na zimowe edycje szkoleń
w krakowskiej Auto Akademii