Pojazdy uprzywilejowane, znaczenie koloru błysku i pierwszeństwo przejazdu
Pojazdy uprzywilejowane – znaczenie koloru błysku i pierwszeństwo przejazdu
Pojazdy uprzywilejowane odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, zdrowia i porządku publicznego. Są to pojazdy, które w określonych sytuacjach mogą korzystać z przywilejów na drodze, takich jak pierwszeństwo przejazdu czy możliwość łamania niektórych przepisów ruchu drogowego. Aby jednak inni uczestnicy ruchu mogli odpowiednio zareagować, pojazdy te są wyposażone w sygnały świetlne i dźwiękowe, które mają jasno określone znaczenie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej znaczeniu koloru błysku oraz zasadom pierwszeństwa przejazdu pojazdów uprzywilejowanych.
Co to jest pojazd uprzywilejowany?
Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, pojazdem uprzywilejowanym jest pojazd, który wysyła sygnały świetlne w postaci niebieskich błysków oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Może to być pojazd służb ratunkowych, takich jak karetka pogotowia, straż pożarna czy policja, ale także inne pojazdy, np. służb specjalnych, które w danym momencie wykonują zadania wymagające szczególnego traktowania na drodze.

Proszę zauważyć, że karetki, wozy strażackie – nie mają czerwonych błysków, ale tylko niebieskie!
art. 2 pkt 38 PoRD – pojazd uprzywilejowany jest to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi;
– określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.
Art. 53 PoRD – Pojazdy uprzywilejowane
Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy należący do 22 służb i dowolny wskazany.
- jednostek ochrony przeciwpożarowej;
- zespołu ratownictwa medycznego;
- Policji;
- jednostki ratownictwa chemicznego;
- Straży Granicznej;
- 5a) Biura Nadzoru Wewnętrznego;
- Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- Agencji Wywiadu;
- 7a) Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- 7b) Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- 7c) Służby Wywiadu Wojskowego;
- Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- Służby Więziennej;
- Służby Ochrony Państwa;
- 10a) (uchylony);
- 10b) (uchylony);
- 10c) straży gminnych (miejskich);
- 10d) podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego;
- 10e) Służby Parku Narodowego;
- 10f) podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa wodnego;
- 10g) Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywany przez Służbę Celno-Skarbową;
- Inspekcji Transportu Drogowego;
- jednostki niewymienionej w pkt 1-11, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego – na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Znaczenie koloru błysku
Kolor błysku sygnałów świetlnych pojazdów uprzywilejowanych nie jest przypadkowy – każdy z nich ma swoje określone znaczenie:
- Niebieski błysk – Jest to podstawowy sygnał świetlny pojazdów uprzywilejowanych. Informuje innych uczestników ruchu, że pojazd wykonuje zadanie wymagające natychmiastowego działania i należy mu ustąpić pierwszeństwa. Pojazdy z niebieskim błyskiem mogą łamać przepisy ruchu drogowego, np. przejeżdżać na czerwonym świetle czy przekraczać dozwoloną prędkość, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności.
- Czerwony błysk – Czerwony sygnał świetlny jest stosowany w połączeniu z niebieskim i oznacza szczególną sytuację, w której pojazd uprzywilejowany wymaga bezwzględnego ustąpienia pierwszeństwa oraz dodatkowo natychmiastowego zatrzymania innych pojazdów – w zawiązku z przejazdem KOLUMNY UPRZYWILEJOWANEJ!
WAŻNE! CZERWONE światło błyskowe – traktujemy tak samo jak czerwone migające na przejeździe kolejowym! Należy zatrzymać się i czekać, aż przejedzie całą kolumna!
Kierujący po zauważeniu pojazdu uprzywilejowanego nadającego dodatkowo światło CZERWONE musi się zatrzymać i czekać, aż przejedzie całą kolumna – do momentu jak nie zobaczy ostatniego pojazdu nadającego sygnał jednocześnie NIEBIESKI + CZERWONY! Dopiero wtedy można ruszać! Wewnątrz kolumny uprzywilejowanej mogą być samochody cywilne w żaden sposób nieoznakowana i są to najczęściej limuzyny VIP-ów albo zupełnie cywilne pojazdy jadące w kolumnie na podstawie odrębnych zezwoleń i przepisów! Tez należy im ustępować! Na końcu kolumny będzie zawsze pojazd uprzywilejowany – oznakowany tzw. ZAMYKAJĄCY – który nadawać będzie niebieskie sygnały błyskowe łącznie z CZERWONYMI!
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów uprzywilejowanych
Zgodnie z przepisem art. 9 PoRD – uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
Pojazdy uprzywilejowane mają prawo do pierwszeństwa przejazdu, ale tylko w określonych warunkach. Aby pojazd mógł korzystać z tego przywileju, musi jednocześnie używać sygnałów świetlnych (niebieskich lub niebiesko-czerwonych) oraz dźwiękowych. W takiej sytuacji inni uczestnicy ruchu są zobowiązani do:
- Ustąpienia pierwszeństwa, zjeżdżając na bok lub zatrzymując się, jeśli to konieczne.
- Nieutrudniania przejazdu pojazdu uprzywilejowanego, np. poprzez blokowanie drogi.
- Zachowania szczególnej ostrożności, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie pojazdy uprzywilejowane mogą przejeżdżać na czerwonym świetle.
Warto jednak pamiętać, że kierowcy pojazdów uprzywilejowanych również muszą zachować ostrożność i upewnić się, że ich manewry nie zagrażają bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.
W razie naruszenia zasad bezpieczeństwa i niezachowania szczególnej ostrożności kierujący pojazdem uprzywilejowanym także może odpowiadać za kolizję lub wypadek jako sprawca.
Ciekawostką jest jeszcze żółty błysk – żółte sygnały świetlne nie oznaczają pojazdu uprzywilejowanego, ale pojazd wykonujący prace na drodze lub poruszający się w sposób mogący stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Przykładem mogą być pojazdy służb drogowych, śmieciarki czy pojazdy holownicze. Żółty błysk ostrzega i w niektórych przypadkach daje możliwość kierującym pojazdami wykonującymi prace na drodze do niestosowania się do przepisów. Żółtego światła błyskowego można też używać zamiast trójkąta odblaskowego w razie sygnalizowania awarii na drodze, co jest racjonalne.
Ponad prawem
Art . 53 ust.2 PoRD – Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy:
1) uczestniczy:
- a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
- b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
- c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona;
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego;
3) w pojeździe włączone są światła drogowe lub mijania.
DWIE KARETKI NA SKRZYŻOWANIU?
Art 53.ust.3 PoRD – Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego kontroli.
Przepisy nie określają hierarchii przejazdu między dwoma, czy kilkoma pojazdami uprzywilejowanymi w przypadku potrzeby przecięcia się ich kierunków ruchu. Sytuacja taka w praktyce występuje raczej sporadycznie, chociaż ma prawo zaistnieć. Kierowcy tych pojazdów powinni zachować się zgodnie z przepisami o pierwszeństwie przejazdu. Nie wykluczone, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym innym niż karetka pogotowia umożliwi przejazd karetce w pierwszej kolejności wbrew zasadom kodeksowym, jednak nie wynika to z przepisów, a raczej ze zdrowego rozsądku. Każdy kierowca wie do jakiego jedzie zdarzenia i jest w stanie ocenić potrzebę ,,zwłoki”. Ponadto należy podkreślić, że każdy z kierujących jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, a w razie potrzeby również się zatrzymać. W przypadku, gdy na skrzyżowaniu znajduje się osoba kierująca ruchem, kierujący pojazdem uprzywilejowanym ma obowiązek zastosować się do poleceń i sygnałów przez nią dawanych – wtedy decyduje kierujący ruchem!
WYPRZEDZANIE – ZAKAZY
art. 24 ust. 11 PORD, zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym. Ponadto zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie pojazdy uprzywilejowane, stosownie do art. 32 ust. 6 PoRD
Art. 32. o ruchu drog. Ruch pojazdów w kolumnie
- Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:
1) samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10;
2) rowerów, wózków rowerowych lub hulajnóg elektrycznych – 15;
3) pozostałych pojazdów – 5.
2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.
3. (uchylony)
4. Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
5. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Kiedy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany?

Pojazdy 1 i 2 – mogą wyprzedzać o ile nie przekroczą limitu prędkości!
a) faktycznie jedziemy po drodze znajdującej się poza obszarem zabudowanym (upewnij się)
c) NIE PRZEKROCZYMY dozwolonej prędkości
Tu warto zaznaczyć, że jeśli karetka będzie pędzić po autostradzie 150 km/h to nawet jeśli masz miejsce – Ty przekroczysz już prędkość (Oni mogą, ale nie Ty) Zatem w takiej sytuacji też nie jest to legalne. Natomiast jeśli karetka jedzie 130 km/h , a Ty 140 km/h to jak najbardziej możesz próbować.
Auto Akademię w Krakowie