Zasady holowania pojazdów

Zasady holowania pojazdów


Drukowanie

Wszystko o holowaniu samochodów

Sytuacja awaryjna może przydarzyć się nagle i niespodziewanie. Czasami najlepiej jest szybko zholować pojazd do najbliższego miejsca naprawy i można zrobić to za pomocą linki holowniczej prosząc życzliwego kierowcę. Tu się nierzadko okazuje, że nieszczęścia lubią chodzić parami. Co trzeba wiedzieć, żeby nie powiększyć strat i nie narobić kłopotu temu co chciał pomóc. Poniżej prezentujemy kilkanaście zasad holowania pojazdów i porady jak wykonać to prawidłowo.

 

  1. Pierwsza zasada – nie dajmy się ponieść nerwom. To, że auto się zepsuło, nie oznacza że trzeba je jeszcze rozbić, uszkadzając przy tym samochód życzliwego kierowcy, który zgodził się nas odholować. Jeśli masz możliwość korzystaj z ubezpieczenia assistance i holuj za pośrednictwem lawety. Jeśli nie, musisz wiedzieć to wszystko o czym piszemy poniżej.
  2. Po prawidłowym zabezpieczeniu awaryjnego postoju, sprawdź czy posiadasz linkę holowniczą lub sztywny hol.
    LINKA – powinna być oznakowana na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzona w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Linka także może być żółta lub czerwona, a nawet biała, byle posiadała wspomnianą chorągiewkę. Przed zakupem linki warto sprawdzić, czy producent określił jej wytrzymałość i czy jest ona odpowiednia do masy naszego samochodu. Zamiast linki można stosować do samochodów osobowych SZTYWNY HOL, który można kupić w wersji składanej. Sztywny hol nie może być dłuższy niż 3 metry, a linka holownicza musi mieć minimum 4 metry, a maksymalnie 6 metrów. Sprawdzić należy czy samochód posiada haki holownicze z przodu i z tyłu. To wszystko lepiej zrobić już teraz, kiedy auto jest sprawne. Przezorny zawsze ubezpieczony, a strzeżonego ….jak wiadomo zło nie spotka. Warto też zawsze w samochodzie mieć rękawiczki robocze i latarkę.zasady-holowania
  3. Hol sztywny wymagany jest kiedy praca układu hamulcowego uzależniona jest od pracy silnika, czyli to zazwyczaj samochody ciężarowe. Innym powodem używania holu sztywnego jest także masa pojazdów ciężarowych, ale nie oznacza to że nie można go używać da aut osobowych.
  4. Żeby holować samochód na lince – musi mieć on sprawne oba układy hamulcowe, czyli roboczy (nożny) oraz awaryjny (ręczny). Jeśli sprawny jest tylko jeden z nich, to możesz holować auto na holu sztywnym.
  5. Holowany samochód musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym. Przepisy dopuszczają zamiast trójkąta „wysyłanie żółtych sygnałów błyskowych”, chodzi tu o oznakowanie np. żółtym kogutem, który można kupić w każdym większym sklepie motoryzacyjnym. Podczas holowania w czasie deszczu, czy mgły żółty „kogut” sprawdzi się o wiele lepiej niż trójkąt.  Z trójkątem są same problemy i należy unikać wkładania go za tylną szybę, szczególnie jeśli mamy szyby przyciemniane. W większości kierowcy wieszają go na tylnej wycieraczce o ile taka występuje w pojeździe.
  6. Pamiętajmy, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem. Chodzi o elementarne bezpieczeństwo. Holujący nie może zapominać, że w odległości kilku metrów za zderzakiem ciągnie auto o ograniczonej zdolności hamowania i skręcania, gdyż najczęściej nie działa wspomaganie kierownicy, a silnik jest wyłączony.
  7. Holować (ciągnąć) powinien bardziej doświadczony kierowca. Jeżeli jeden z nich nie ma doświadczenia, to ten drugi powinien spokojnie wytłumaczyć mu pewną zasad: „Zawsze przyspiesza holujący, a hamuje holowany” Przed ruszeniem należy ustalić między sobą kilka sygnałów ostrzegawczo-informacyjnych  jak np. dwa krótkie klaksony – chciałbym się zatrzymać, gdy będzie to możliwe. Długie trąbienie i światła drogowe – natychmiast się zatrzymaj. Holujący musi też wcześniej ostrzegać tego z tyłu, że za chwilę rozpocznie hamowanie np. poprzez krótkotrwałe mrugnięcia światłem STOP-u. Wtedy ten z tyłu zaczyna hamować silniej.
  8. W pojeździe holowanym musi być zawsze włączoną stacyjka! W przeciwnym wypadku blokada kierownicy może uniemożliwić skręcenie kół. Akumulator także powinien być sprawny, inaczej nie powinno się holować.
  9. TECHNIKA JAZDY – Najważniejszą rzeczą, o którą muszą dbać oboje kierowcy jest utrzymywanie linki holowniczej w stanie napiętym.  Zapomnienie o tym kończy się zwykle najechaniem na linkę przez jedno z kół auta holowanego, a to co zwykle powoduje jej natychmiastowe zerwanie. Także ruszenie ze skrzyżowania, kiedy linka leży luźno na jezdni spowoduje jej nagłe napięcie i w efekcie zerwanie, co  może zakończyć się uszkodzeniem któregoś z pojazdów.
    zerwanie-liny-holowniczej
  10. Do holowania należy wykorzystać fabryczne haki holownicze. Nie jest dozwolone zahaczanie lin o wahacze, zderzaki itp. Nie wolno też wykorzystywać haków holowniczych z innych samochodów, gdyż silne naprężenie liny może spowodować ich wyrwanie albo zniszczenie gwintu. Holować można tylko pojazdy wyposażone w haki holownicze, które są standardem od 2000 roku w każdym samochodzie.
  11. TAKTYKA PRZEJAZDU – Najlepiej holujmy w nocy i wybierzmy trasę mało uczęszczaną. Pozwoli to nam na przejazd bez konieczności częstego zatrzymywania się i ruszania, z ominięciem ruchliwych skrzyżowań.  Utrzymywanie stałej prędkości zapewni spokojną, przewidywalną jazdę, bez nagłych szarpnięć i hamowań. Unikajmy zatrzymań przy przejściach dla pieszych. Mogą oni nie zauważyć liny, a w przypadku ruszania szybko napinająca się lina może wyrządzić krzywdę. W okresie zimowym w pojeździe holowanym należy uchylić okno, aby uniknąć zaparowania szyb, a w razie dłuższej jazdy podczas chłodów kierowcy powinni się przesiadać.
  12. GRZECHY GŁÓWNE – Podczas holowania kierowcy najczęściej jadą ze zbyt dużą prędkością, na pojeździe z tyłu brakuje trójkąta ostrzegawczego i niepotrzebnie włączają światła awaryjne.
    Pojazd holujący nawet w dzień przy dobrej widoczności musi mieć włączone światła mijania ,gdyż nie wolno  holować na światłach do jazdy dziennej.

MITY O HOLOWANIU POJAZDÓW

Czy pojazd holowany musi być lżejszy od pojazdu holującego?
Nie. Nie ma takiego przepisu. Ograniczeniem jest jedynie takie holowanie, które wyklucza konieczność kierowania pojazdem holowanym i wtedy rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego. Przykładowo kiedy holowanie odbywa się na tzw. motylku.

Czy w pojeździe holowanym może siedzieć pasażer? 
TAK. Żaden przepis tego nie zabrania. Bardzo często auto ulega awarii kiedy jedziemy z pasażerami i jeśli Ktoś holuje nas na linie lub sztywnym holu, to pasażerowie mogą być w pojeździe holowanym.

SKRZYNIE AUTOMATYCZNE + NAPĘDY 4X4 

Czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów lub stałym napędem na wszystkie koła?
Samochód z automatem możemy holować unosząc koła napędzane, żeby nie obracały się w trakcie holowania lub jeżeli producent dopuszcza holowanie, to najczęściej określa jego warunki i są to zazwyczaj – prędkość nie wyższa niż 30-40 km/h oraz dystans do max. 50 -70 km. Automatyczna skrzynia biegów jest smarowana olejem, a jego pompa działa tylko wtedy, gdy silnik jest włączony. Jeśli silnik nie działa, to zazwyczaj przy prędkości wyższej niż 40km/h  skrzynia biegów może się zatrzeć, gdyż koła będą przenosiły na nią zbyt duże opory i powstanie tarcie przewyższające wytrzymałość części automatycznej przekładni.

Automaty holujemy na biegu N

Lewarek dźwigni zmiany biegów podczas holowania musi być ustawiony w pozycji N (neutralny) Jeżeli jednak w aucie doszło do wycieku oleju ze skrzyni lub jest ona uszkodzona w inny sposób (sygnalizuje to deska rozdzielcza), to holowanie pojazdu jest bezwzględnie zakazane. Istnieją jednak skrzynie automatyczne w dużych samochodach, które mają dodatkowe położenie „T” czyli TOWING (holowanie) i te można holować.
Jeżeli konieczne jest holowanie auta z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów, należy uaktywnić napęd tylko na jedną oś. Dzięki temu holowanie auta będzie łatwiejsze i unikniesz zniszczenia mechanizmu różnicowego.Jeżeli w aucie nie ma jednak możliwości przeniesienia napędu na jedną oś, holowanie takiego samochodu jest zakazane.

RYZYKOWNE HOLOWANIE, CZY ASSISTANCE?
CZY WARTO BYĆ DOBRYM?

Chociaż kodeks drogowy nie traktuje holowanego i holującego jako zespołu pojazdów, to według prawa ubezpieczeniowego tak właśnie jest. W razie kolizji kierowcy odpowiadają tak, jak kierowcy pojazdów z przyczepą. Chęć pomocy i holowanie kogoś mogą mieć więc nieprzyjemne konsekwencje, bo odpowiedzialność za stłuczkę podczas holowania ponosi holujący. Z jego ubezpieczenia pokrywane są szkody spowodowane przez niego, jak i przez holowany pojazd. Nawet jeśli były połączone, ale się rozłączyły,a samochód holowany się jeszcze toczył – również za tą szkodę odpowiada holujący. Podstawą prawną jest Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – art. 37 ust. 1 i 3 tej ustawy szkoda wyrządzoną ruchem zespołu pojazdów mechanicznych, jest pokrywana z ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu ciągnącego, a także holującego.

oprac. Piotr Leńczowski
instruktor technik jazdy
ekspert BRD