Lustrzane Wypadki

Lustrzane Wypadki


Drukowanie

Lustrzane wypadki i karambole

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi?

W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu stronach drogi. Rannych zostało ponad 30 osób, a 5 z nich trafiło do szpitala w stanie ciężkim. Choć w Polsce nie ma jeszcze takiej sieci dróg szybkich jak na zachodzie Europy, to jednak wypadki oraz ich geneza jest ta sama. Najbardziej pamiętny karambol z roku 2005 na krakowskiej obwodnicy gdzie uczestniczyły 63 samochody został właśnie pobity liczbą uczestników, ale przyczyna była ta sama. Co takiego powoduje, że zderzamy się masowo na szybkich drogach?

Bardzo częstym błędem jest szybka jazda za innymi pomimo braku widoczności, a kiedy nagle pojazdy przed nami rozpoczną hamowanie to tak naprawdę pędzącego ponad 100 km/h samochodu nie da się zatrzymać w miejscu. Jeszcze kiedy latem jezdnia jest sucha i przyczepna to możemy mieć pewne nadzieje, ale w okresie jesienno zimowym należy pamiętać o bardzo niebezpiecznych zjawiskach jakie związane są z różnica temperatur i odparowującą wodą. Mgła i gołoledź nie pozostawiają nam najmniejszych szans na bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

MGŁA I PAROWANIE

mgła-na-drodze

Czasem droga wygląda jakby była posypana solą lub wyjeżdżona, nierzadko w ogóle nie ma na niej nawet resztek śniegu i wydaje się być po prostu mokra. Dodatkowo termometr w samochodzie pokazuje nam +2 lub +4 stopnie na plusie i wydaje się, że o oblodzeniu nie może być mowy. To pułapka!

Efekt lodówkowy – GOŁOLEDŹ

Temperatura lodówkowa, czyli okolice +3 nawet do +5 stopni mogą nas tragicznie rozczarować kiedy dużą prędkością wjedziemy na most, wiadukt, groblę, czy w dolinkę lub miejsce zacienione .. nawet w środku ciepłego, zimowego dnia. Dlaczego?

gołoledź-na-drodze

Kiedy na jezdnię przyświeci słońce zaczyna topić się górna warstwa lodu lub też odparowywać osiadła tam rosa np. w rejonie gdzie wcześniej była gęsta mgła. Wzrost temperatury cieczy jest równoważny wzrostowi średniej energii kinetycznej jej cząsteczek (żeby mogły odparować), więc w wyższej temperaturze będzie więcej cząsteczek, które będą miały wystarczającą energię kinetyczną dla wyparowania, ale … podczas parowania z cieczy uciekają cząsteczki najszybsze i w ten sposób ciecz zubaża się o cząsteczki o większej energii kinetycznej, a średnia energia kinetyczna pozostałych cząsteczek staje się coraz niższa, czyli obniża się temperatura cieczy jaka pozostaje na jezdni. To właśnie dlatego przy parowaniu ciecz się ochładza.

CZARNY LÓD 

Dokładnie z tego samego powodu odczuwamy chłód kiedy się pocimy, gdyż wydzielona woda paruje z powierzchni naszej skóry – skutecznie chłodząc ją. Na tej zasadzie działają lodówki i parowniki w klimatyzacji. Na drodze tworzy się wtedy tzw. szklanka zwana czarnym lodem, czy też żywym lodem. To najbardziej niebezpieczne zjawisko dla kierujących, a brak świadomości tego procesu w temperaturach właśnie dodatnich może skutkować katastrofą na drodze dla kierujących.

czarny-żywy-lód-na-jezdni

Gołoledź niestety nie daje kierowcom szans na zatrzymanie pojazdu w miejscu w jakim by chcieli, a nawet zabiera możliwość jakiegokolwiek sterowania samochodem kiedy już ulegniemy uślizgowi. Tylko przedwczesne rozpoznanie zagrożenia i utrzymanie odpowiedniej prędkości oraz dystansu może zapobiec tragedii.

KARAMBOLE – geneza

Zazwyczaj zawsze jest tak samo. Zaczyna się od kolizji na skutek zbyt małego odstępu od poprzedzających pojazdów oraz zbyt dużej prędkości. Do tego dochodzi słaba widoczność i pogorszona przyczepność, a kierowcy jadąc w szybkim peletonie zwracają uwagę tylko na tego tuż przed sobą. Efekt jest taki, że jak któryś gwałtownie przyhamuje to następny wpada na poprzedzający i lawinowo przybywa następnych. Latem można takie spektakularne karambole oglądać przy okazji transmisji wyścigów rowerowych, kiedy jeden się wywraca i po chwili leży już dziesięciu.

Samochody są jednak cięższe niż rowery, a skutki mogą tragiczne.

Autostradowe Lustra | Lustra Autostradowe

wypadki-lustra-karambol

Kiedy już dojdzie do kolizji po jednej stronie autostrady, to zauważają to jadący z przeciwka. Najczęściej to Ci pędzący lewym pasem ruchu i spoglądający jednocześnie na lewą stronę. Takiemu gapiostwu towarzyszy nagła redukcja prędkości, a czasem nawet gwałtowny manewr np. widząc lecące w powietrzu z pasa przeciwległego części rozbijających się tam pojazdów. Automatycznie wtedy dochodzi do kolejnej kolizji, ale tym razem już na przeciwnej stronie autostrady. Tak powstają gigantyczne karambole, którym oczywiście może pomóc skutecznie mgła lub oblodzenie jezdni.

UCIEKAJ Z AUTA I BIEGNIJ NA POCZĄTEK KARAMBOLU!

W razie uczestnictwa w karambolu należy jak najszybciej (o ile damy radę) opuścić pojazd i uciekać do przodu karambolu, tak aby docelowo schować się przed „zaspą” jaką utworzyły rozbite wraki. Wbrew pozorom ta metalowa masa wraków będzie chronić przed kolejnymi uderzającymi pojazdami. Nigdy nie wolno stać i przyglądać się, nawet obok drogi, gdyż duże pojazdy mogą uderzając powodować rykoszety o sporym zasięgu.

Na co zwracać uwagę i jak się zachować?

  • zawsze trzymaj odstęp w metrach – stanowiący połowę Twojej prędkości (powyżej 80 km/h)
  • trzymaj odstęp czasowy (czas na Twoją reakcję) minimum 2 sekundy
  • gdy zauważysz hamujące pojazdy sygnalizuj awaryjnymi (musisz mieć duży odstęp)
  • kiedy widzisz wypadek po drugiej stronie – zjedź na prawy pas i zwalniaj
  • we mgle poruszaj się tylko prawym pasem
  • jeśli dojedziesz do karambolu lub dobijesz – uciekaj z pojazdu do przodu
  • uciekaj zawsze poza drogę i do przodu, tam gdzie już stoją rozbite samochody
  • nigdy nie stój przy aucie, gapiostwo może Ci zabrać życie

 

Auto-Akademia.pl
w Krakowie