Nowy samochód egzaminacyjny w Krakowie

Nowy samochód egzaminacyjny w Krakowie

Nowy pojazd egzaminacyjny w Krakowie

Nowy pojazdy egzaminacyjne w MORD Kraków – Hyundai i20 z silnikiem 1,2 benzyna – model 2019 – po lifcie

Po 4 latach wycofano z egzaminów państwowych w Krakowie samochody Kia Rio. Od listopada 2018 roku zastąpiły je wyłonione w przetargu, gdzie kryterium była cena – inne równie średnie samochody marki Hyundai model i20 w wersji Plus (najtańsza opcja), ale po lifcie – model 2019 – wszystkie krakowskie pojazdy egzaminacyjne są w jednym, słusznym kolorze CZERWONYM

Potrzebujesz jazd doszkalających przed egzaminem w trybie ekspresowym? – kliknij tu …

Lepszy Hyundai, niż Kia?
A może lepsze coś innego..

Zarówno Hyundai i20, jak i Kia Rio należą do tej samej kategorii – segmentu B. Wymiary zewnętrzne samochodów są […] Read more

Nowe przepisy drogowe 2018

Nowe przepisy drogowe 2018

Jesienne zmiany prawa drogowego w 2018
od 01 października jeździmy bez dowodu i OC

4 czerwca 2018 roku weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy  Prawo o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957) na podstawie której Minister Cyfryzacji ogłosił, iż od 01 października 2018 roku kierowcy poruszający się zarejestrowanymi w Polsce pojazdami nie będą musi posiadać przy sobie i podczas kontroli takich dokumentów jak:

– dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe,
– potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia obowiązkowego OC,

Ustawa wprowadza bardzo istotną zmianę w art. 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym polegającą na zwolnieniu obywateli polskich z obowiązku posiadania przy sobie i okazywania podczas kontroli drogowej: dowodu rejestracyjnego i dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia […] Read more

Okres próbny kierowców

Okres próbny kierowców

Okres próbny kierowców tak, ale ..
póki co bez szkoleń dodatkowych

4 czerwca 2018 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957) Jej zapisy dotyczą etapowego uruchamiania poszczególnych modułów systemu informatycznego „CEPIK 2.0”, co w praktyce będzie uzależnione od wdrażania rozwiązań technicznych zapewniających funkcjonowanie tych modułów i tym samym funkcjonowanie nowego prawa. Nie jest to jednak jednoznaczne z wejściem w życie zmian z Zielonym Listkiem (więcej o zmianach tu..)  oraz obowiązkowymi szkoleniami na płytach poślizgowych (więcej o tych kursach tu)

DOKUMENTY OC i DOWÓD REJESTRACYJNY – nadal przy sobie

Jednym z przyjętych rozwiązań będzie zwolnienie użytkowników pojazdów zarejestrowanych w Polsce z obowiązku posiadania przy sobie dowodu […] Read more

MINI RONDA

MINI RONDA

MINI Ronda, czyli drogowe placki i naleśniki ..
Po co się je stosuje i jak po nich jeździć?

 

Mini ronda to w Polsce stosunkowo nowe rozwiązanie. W Europie jednak od lat są stosowane w wielu krajach  jako skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu na drogach dojazdowych i osiedlowych. U nas jeszcze często władze miast, czy zarządcy dróg boją się ich stosowania z uwagi na obawę nie zrozumienia tej idei przez kierowców.

Mini rondo u zbiegu ulic Krupniczej i Garncarskiej w Krakowie

Ideą zaś jest uspokojenie ruchu i zwiększenie przepustowości każdego z dolotów. W naszym kraju po zastosowaniu mini ronda bardzo często poddawana jest w wątpliwość jego praktyczność. Jako argumenty wymienia się najczęściej….

„bo autobusy i samochody ciężarowe nie mieszczą się na rondzie i jeżdżą po wyspie”, „nie wiadomo jak […] Read more

Motocykliści powracają

Motocykliści powracają

Motocykliści powracają na drogi..
WIOSNA to najbardziej niebezpieczna pora roku dla motocyklistów

Po mroźnej zimie na drogi wracają wygłodniali motocykliści spragnieni przejażdżek na jednośladach.

Marzec i kwiecień to najbardziej niebezpieczny okres, w którym „wygłodniali” bikerzy wsiadają na motocykle i chcą jedną przejażdżką odrobić tych kilka miesięcy zimy. Umiejętności niestety są o wiele gorsze niż jesienią po całym sezonie. Podobnie percepcja, nawyki i postrzeganie otoczenia nie jest takie sprawne jak pod koniec października. Do tego dochodzą często niewidoczne zabrudzenia nawierzchni po zimie, zalegający piach i resztki soli, nowe dziury w jezdniach, które znaliśmy na pamięć jeszcze w listopadzie, a tu nagle… może się okazać, że za zakrętem jest zapadnięta studzienka lub piach na środku jezdni!

Kierowcy aut zapomnieli i odzwyczaili się od wąskich pojazdów, które w lusterku trudno dostrzec. Niestety początek […] Read more

Niepełno-SPRAWNI za kierownicą

Niepełno-SPRAWNI za kierownicą

Niepełnosprawni zupełnie sprawni za kierownicą
muszą codziennie walczyć niesprawiedliwością

Od roku 2011 wiele się zmieniło za sprawą nowelizacji z 2010 roku (Dz.U. 2010 nr 152 poz. 1018) rozszerzającej obowiązywanie znaków drogowych również poza drogami publicznymi. W praktyce oznacza to tyle, że od tamtego czasu parkowanie na wyznaczonych miejscach dla ON (Osób Niepełnosprawnych), które są wymalowane, czy oznaczone na prywatnych drogach, parkingach pod marketami, czy nawet w garażach podziemnych jest wykroczeniem i można zgodnie z prawem ukarać za nieuprawnione zajmowanie takich miejsc.

Dlaczego nie szanujemy innych?

I choć wydawałoby się, że po zaostrzeniu przepisów nie będzie już problemu, to codzienne życie pokazuje iż jest zupełnie inaczej. Kierowcy nadal nic nie robią sobie z zakazów, a niektórzy nawet myślą, że skoro maja nogę lub rękę w gipsie to mogą parkować na kopertach dla […] Read more

Opony lenie, a zimowe

Opony lenie, a zimowe

Opony letnie, a zimowe
Jak poznać i odróżnić oponę letnią od zimowej?
Jakie mają właściwości?

Różnice w przypadku obu rodzajów opon są kolosalne i widoczne gołym okiem. Najczęściej już patrząc na nie z odległości kilku metrów widzimy, że w oponie zimowej więcej jest nacięć i lamelków w rzeźbie bieżnika. Opona letnia ma gładkie kostki i jest odporniejsza na wysokie temperatury. Zimowa będzie za to elastyczna w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, a letnia zacznie twardnieć co spowoduje, iż będzie podatna na uślizgi.

opona letnia (po lewej) i opona zimowa (po prawej)

Ponadto opony zimowe mają na boku opony oznaczenie M+S (ang. Mud + Snow, Błoto + Śnieg) oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Zdarza się często, że na oponie nie ma oznaczenia M+S, ale jest sam symbol z płatkiem śniegu […] Read more

Zasady jazdy nocą

Zasady jazdy nocą

ZASADY JAZDY NOCĄ

Wydawałoby się, że to nic trudnego, a jedyną radą jak przychodzi na pierwszą myśl to po prostu jazda wolniejsza i uważniejsza niż za dnia. Zagrożeń jest jednak o wiele więcej niż może się wydawać, również technika jazdy nocą to cała paleta czynności  jakich powinien kierowca mieć świadomość.

Kiedy jeździmy po zmierzchu?

W naszej szerokości geograficznej często, a jest to ściśle powiązane z porami roku. Latem słońce zachodzi później, zimą zmierzch zapada już popołudniem. Począwszy od 21 czerwca dzień staje się coraz krótszy, aż do przesilenia zimowego, które wypada w nocy  21 grudnia i dzień ten jest najkrótszym w całym roku kalendarzowym trwając zaledwie 7 godzin i 10 minut na północy Polski i nieco ponad 8 godzin na południu kraju.

Najczęściej po zmierzchu jeździmy w dwóch przypadkach […] Read more

Szkolenie Autostradowe

Szkolenie Autostradowe

Pozornie może się wydawać, że nie ma nic prostszego niż jazda na wprost po autostradzie. Jednak właśnie tam dochodzi do najbardziej spektakularnych wypadków przy dużych prędkościach. Jakie błędy popełniają kierowcy oraz na co należy zwracać uwagę dowiesz się czytając nasz artykuł.

Zagrożenia i zasady jazdy po autostradach oraz ekspresówkach

ŚMIERCIONOŚNA MONOTONIA
Autostrady i drogi ekspresowe  charakteryzują się długimi i prostymi odcinkami przedzielonymi delikatnymi łukami. Monotonna jazda z czasem zachęca kierowców do odwracania uwagi od tej nudnej linii jazdy..  i tak jednych pobudza do szybszej jazdy, głośnej muzyki i jazdy w jej rytm….
A drugich do .. obsługi smartfonów, obniżenia oparcia i sączenia kawy.
Nikt z Nich jednak  nie zwalnia!
Kierowcy poruszają się z dużymi prędkościami i czas reagowania na ewentualne zagrożenia jest w związku z tym bardzo ograniczony, a skutki błędów mogą być katastrofalne. Długa jazda autostradą […] Read more

Akademia Fotelika

Akademia Fotelika

Plenerowa Akademia Fotelika w ramach kampanii
„Kraków razem przeciwko pijanym kierowcom”

Tym razem wspólnie z miastem Kraków, Światem Dziecka i Małopolską Policją Drogową chcemy zainteresować Państwa tematyką bezpieczeństwa najmłodszych pasażerów samochodów. Plenerowy pokaz fotelików oraz szkolenie każdego chętnego rodzica odbędzie się na parkingu przy dawnym hotelu Forum w Krakowie.

KURSY DLA RODZICÓW – PRAWO JAZDY W CIĄŻY (kliknij tu..)

Głównym przesłaniem wydarzenia jest walka z pijanymi oraz zwiększanie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Wielu rodziców nie dba o prawidłowe zabezpieczenie dzieci w czasie przejazdu, a zderzenie z pijanym może spowodować lawinę nieszczęść, którym można zapobiec dzięki maksymalnemu zabezpieczeniu przewozu dziecka.

W programie m.in: (zajęcia z fundacją Prodriver i Policją)
– projekcja eksperymentu video
„Dlaczego nie warto jeździć po alkoholu”,
– szkolenie nt. zatrzymywania pijanego kierowcy (Policja)
– test slalomu w alko-goglach pojazdem […] Read more