Telematyka w samochodach

Telematyka w samochodach

Telematyka w samochodach, czyli .. Realna poprawa bezpieczeństwa, a nie tylko usługa lokalizacyjna GPS
TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi?

Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy firmowe. W ostatnich latach (tak gdzieś od 2015 roku) zaczęto mówić o monitorowaniu stylu jazdy kierowców. Ubezpieczyciele deklarują nawet, że będą skorzy dawać dodatkowe zniżki kierowcom, czy całym firmom posiadającym floty pojazdów o ile zdecydują się na monitorowanie stylu jazdy (tzw. PHYD – o tym w dalszej części artykułu) Temat zatem jest wschodzący i godny zainteresowania. Zacznijmy jednak od początku…

Telematyka i telemetria transportu?
Co to jest i jaką ma funkcję w motoryzacji?

Telematyka jest terminem powstałym z połączenia wyrazów „telekomunikacja” oraz „informatyka”, natomiast jako dziedzina nauki telematyka […] Read more

Mobileye, czyli mobilne oko.

Mobileye, czyli mobilne oko.

Mobileye, czyli mobilne oko
Co to jest Mobileye i jak działa?

To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i kolizjom oraz przedwczesne ostrzeganie kierujących. Urządzenie w połączeniu z zaawansowaną telemetrią może oceniać oraz uczyć właściwego stylu jazdy kierowców. Opatentowane rozwiązania Izraelskiej firmy Mobileye są wykorzystywane przez większość najbardziej rozpoznawalnych producentów pojazdów jak Volvo, BMW, Renault, Audi, Tesla, Kia, Hyundai, Peugeot, Fiat, Ford, Mitsubishi, Man, Iveco, Scania, Nissan, GM,Land Rover, Chrysler – będąc na seryjnym wyposażeniu w modelach segmentu premium.

Ponad 12 lat pracy badawczej i ogrom inwestycji przyniósł efekt w postaci inteligentnej kamery z zaawansowanym procesorem EyeQ wykorzystującej specjalne algorytmy pozwalające zauważać to czego może nie widzieć kierowca.

Urządzenie […] Read more

Systemy ostrzegania i SOS

Systemy ostrzegania i SOS

e-CALL, EURO-INFO, ISR, V2I, On-Star, Mobileye
Co to jest?

W ostatnich czasach coraz więcej słyszymy o samochodach autonomicznych, które w założeniach mają poruszać się bez udziału kierowcy. Jednak zważając na różnorodną infrastrukturę drogową oraz bardzo zróżnicowane przepisy poszczególnych krajów świata żaden producent jeszcze nie zaprezentował gotowego rozwiązania. Jednak po drodze do tego „autonomicznego samochodu” wydarzyło się już wiele i motoryzacja staje się coraz bardziej elektroniczna. Obecnie działa już kilka globalnych rozwiązań asystujących kierowcę i to dopiero początek tego typu innowacji.

 

Obecnie i równolegle do zamysłu autonomicznych pojazdów rozwijają się w zastraszającym tempie systemy wzajemnej komunikacji pojazdów i wszelkiego tzw. inteligentnego nadzoru ruchu, co w założeniu ma zapobiegać wypadkom drogowym i upłynniać ruch.

„Żegnaj Gienia.. To było […] Read more

Haki drogowe

Haki drogowe

Haki drogowe za granicą i w kraju
Uprawnienia do ciągnięcia przyczep ..
Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary

Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub Inspekcja Transportu Drogowego. Wtedy okazuje się, że niepozornie wyglądająca przyczepka wraz z naszym osobowym samochodem wymaga wyższych uprawnień lub opłaty drogowej. Mało tego za granicą może się okazać,  że nawet kiedy nie ciągniemy przyczepy możemy zostać ukarani za wystający hak poza obrys pojazdu. Jaką zatem przyczepę można ciągnąć na kategorii B, a jaką na B96 lu B+E?

HAKI DROGOWE
Hak obecnie może się przydać nie tylko do ciągnięcia przyczepy. Można na nim również zamontować dodatkowy bagażnik służący np. do transportu rowerów. Haki są dziś oferowane fabrycznie w nowych pojazdach […] Read more

Systemy bezpieczeństwa pojazdów

Systemy bezpieczeństwa pojazdów

Systemy Bezpieczeństwa
stosowane w pojazdach samochodowych

Generalnie w pojazdach stosowane są systemy elektroniczne mające służyć kierowcy i pasażerom w dwojaki sposób, czyli przed zaistnieniem zdarzenia oraz po jego zaistnieniu. Na przestrzeni lat systemy te bardzo ewoluowały i i można śmiało dziś stwierdzić że w obecnie produkowanych samochodach mamy już nie dwie, ale nawet 4 fazy (momenty) w jakich działają elektroniczne systemy wspomagające.

Jak podzielić można te systemy:

A – SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA CZYNNEGO
Te mają służyć kierowcy zanim dojdzie do uderzenia o przeszkodę lub wypadnięcia z drogi, czyli działają i wspomagają kierowcę kiedy jeszcze koła się kręcą, a pojazd jest w ruchu. Tu zaliczyć można ABS, czy ESP które mogą wręcz zapobiegać zdarzeniom o ile kierowca sprawnie i prawidłowo zareaguje.

B – […] Read more

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

„Nowomoda” i nowa kategoria kierowców

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia że ulegamy pewnym trendom i wizerunkom kreowanym przez producentów wszelakich sprzętów w tym i samochodów.

Już nie tylko program 500 plus, ale kreowane od wielu lat przez producentów samochody rodzinne i coraz to modniejsze SUV-y powodują, że miejsca parkingowe przed marketami puchną do rozmiarów miejsc dla inwalidów. Puchną również pojazdy i gabaryty dzisiejszych wielu modeli crossover-ów już nie odbiegają od mniejszych samochodów rodzinnych, czy terenowych.

Dlaczego więc nadal kupujemy te coraz większe?
Bo są coraz modniejsze … a my lubimy przynależeć do tych idących z czasem i postępem.
Lubimy być postrzegani jako nowocześni i zaradni. Stąd modele wielkich […] Read more

Jesienne prawo jazdy

Jesienne prawo jazdy

Jesień to najlepszy czas na prawo jazdy

Szkolenie w okresie letnim nie sprawi większych trudności,  ale nauka w okresie jesienno-zimowym to czasem jazda w dość ekstremalnych warunkach. W jesieni kierowanie samochodem wymaga większej wprawy i koncentracji.  Na kursie praktycznym poznamy większość zagrożeń oraz sposobów na radzenie sobie z pojazdem kiedy na zewnątrz zimno, a na jezdni ślisko.

Brytyjskie badania statystyk zdawalności DSA oraz nasze krajowe analizy ilości podejść do egzaminów państwowych wskazują na zdecydowanie wyższy wynik osób szkolonych w okresie jesienno zimowym. Każdy z absolwentów który przeszedł szkolenie w trudnych warunkach będzie kierowcą wszechstronniej przygotowanym do jazdy oraz posiadać większe umiejętności od tych którzy uczyli się w lecie.

Jesienną porą też łatwiej też umówić się z instruktorem i rozplanować zajęcia praktyczne w różnych porach dnia z uwzględnieniem zmiennych […] Read more