Nowe prawo drogowe
Zmiany prawa drogowego w 2021
Nowe przepisy o pieszych i pierwszeństwie
Od 01 czerwca 2021 – nowe obowiązki kierowców i pieszych
Sejm przegłosował w dniu 21 stycznia 2021 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zmiany poparło 423. posłów, zatem opozycja także wspierała ponad podziałami poniższe zmiany w kodeksie drogowym. Zaplanowano, iż ustawa będzie obowiązywała od dnia 01 czerwca 2021 roku.
Co się zmienia w przepisach drogowych 2021?
Zmiany to przede wszystkim ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, dalej zwiększenie ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych oraz obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego i zakaz używania przez pieszych urządzeń elektronicznych mogących odwrócić Ich uwagę. Zmiany obejmują też uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Porównanie starych przepisów z nowymi – co się zmienia?
Zmiany w Ustawie prawo o Ruchu Drogowym – dotyczą kilku artykułów. Poniżej materiał porównawczy jaki udało nam się przygotować dla lepszego zrozumienia istoty zmiany i zamysłu Ustawodawcy.
(zmiany zaznaczamy pogrubioną kursywą) – obowiązują od 01 czerwca 2021
Art. 13. Zasady przechodzenia przez jezdnię lub torowisko
„1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.”
„1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.”;
Pojawia się sformułowanie „wchodzący na..” – ma pierwszeństwo. Wcześniej pieszy miał pierwszeństwo tylko kiedy już szedł po przejściu. a teraz będzie miał już na nie wchodząc! Oczywiście musi podobnie jak kierowca zachować szczególną uwagę nazywaną tu ostrożnością oraz upewnić się czy może wejść, żeby nie wtargnąć bezpośrednio pod pojazd, co nadal będzie kwestią sporną. Pieszy nadal nie będzie miał wchodząc pierwszeństwa przed tramwajem. Należy wchodzić, nie wolno wbiegać! Myślę, że zamysł jest jasny i zmusi obie strony do większej uwagi.
Art. 14. Zabronione zachowania pieszego
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych;
Art. 19. Prędkość bezpieczna, bezpieczny odstęp
3a. Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.
U naszych zachodnich sąsiadów takie przepisy obowiązują już od dawna. Policja i inne służby sprawdzają to dalmierzami laserowymi z wiaduktów lub nawet z poziomu drogi. Tak tak .. tymi samymi którymi mierzą prędkość, gdyż te urządzenia mają takie funkcje w lepszych wersjach wyposażenia. Ktoś jeszcze może zarzucić, że przy 140 km/h odstęp 70 metrów nie wystarczy na wyhamowanie. Racja, na wyhamowanie nie, ale przecież pojazd przed nami też się porusza, zatem nie jest stałą przeszkodą i 70 metrów na zauważenie że zaczyna hamować zazwyczaj pomoże się z nim nie zderzyć.
Art. 20. Prędkości dopuszczalne w ruchu drogowym
wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
Art. 26. Zachowanie kierującego przed i na przejściu dla pieszych
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście,
z zastrzeżeniem ust. 1a
1a. Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Tu na pierwszy rzut oka w obu wersjach – starej i nowej – kierujący zbliżając się do przejścia musi zachować szczególną ostrożność , ale .. w nowej musi ustąpić wchodzącemu na przejście! Nie musi tego robić tylko kierujący tramwajem! To niewielka zmiana w treści przepisu, ale bardzo znacząca w praktyce! Zdecydowano, że tramwaj należy wyłączyć z tego obowiązku, gdyż droga hamowania jest na tyle długa, iż motorniczy nawet gdyby rozpoczął gwałtowne hamowanie po zauważeniu pieszego to i tak mógłby w praktyce zatrzymać się daleko za przejściem. Stąd tu pieszy musi podobnie jak kierowca wiedzieć, że pojazdy szynowe prawie zawsze trzeba przepuszczać! Chyba to w miarę proste i zrozumiałe.